GÖKŞİN SİPAHİOĞLU

 

 

MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

 

Scan0007

 

 

ONU HERKES TANIR

AMA BU FOTOGRAFLARINI

BELKİ DE HİÇ GÖRMEDİNİZ…

Cüneyt Ayral / Paris

 Scan0008

Ustam, büyük gazeteci Gökşin Sipahioğlu ile son söyleşimizi Sipa Press’i sattıktan hemen sonra taşındığı, Paris’teki, 102 Bulvar Chapms Elysée’de, yıllar önce bu işe başladığı yerinde yapmıştım. Bu söyleşiyi en son, YOLCULUK adlı otobiyografimde (Elma  Yayınevi, Ankara, 2004 – Sayfa 203-208) yayımlamıştım. O gün, onun kırmız atkılı bir fotografını tam bulvarın ortasında durmasını sağlayıp çektiğimde « eh işi öğrenmişsin sonunda » dediğini anımsıyorum. Bu söyleşi, o zaman Dünya Gazetesi’nde yayımlanmıştı.

Scan0009Sonra, o bürosunda çok oturamadı ve başka bir adrese taşındı, oraya da gittim ve portrelerini çektim. Başbaşa olduğumuz son görüşmemizde bana, digital mi, yoksa refleks fotograf makinası mı almaya karar vermekte hâlâ zorlandığını söylemişti.

2010 yılında kızım Roxane Ayral’ın kürtörlüğünde hazırlanan, 10 Türk Ressamı sergisinin Paris Türk Turizm Bürosundaki açılışına gelmişti. O gün onun ünlü ses sanatçısı Esin Afşar ile birlikte fotograflarını çekmiştim, ardından yazar Nedim Gürsel  ile de poz vermişti, ama aklıma gelip, yan yana bir fotografımızı çektirmedim kimseye. Bu karşılaşmamızdan sonra ki buluşmamız, İstanbul Teşvikiye Camiinde olmuştu. Gökşin Sipahioğlu 05 Ekim 2011 de Paris’te öldü.

kkAdisababa Etiopia 1964  2

Gökşin Sipahioğlu’nun « Nü » fotografları haber değeri olan eserlerdir, ayrıca çekildiği günlerin öyküsünü anlattığı için daha da ilginçtir.

Kendisi, bu fotograflar hakkında İnglizce olarak notlar yazmış, o notlardan özetlersek eğer :

1964’de ikinci defa, Orta Doğu’nun Monaco’su olan Beyrut’a (Lübnan) gittim. O zaman çalışmakta olduğum Hürriyet Gazetesi, benim oradan Zanzibar, Somali, Etiopya ve Nijerya’ya gitmemi istemişti. Bu seyahatimde karşılaştığım Türk dansözünden fotograflarını çekmek için izin isteyince, bana odasında poz verebileceğini söylemişti. Küçük bir Türk bayrağı, Bursa’nın kartpostaları asılıydı küçük otel odasında…

Aynı yıl1930 dan beri sultanlığını sürdürmekte olan Haile Selasiye ile röportaj yapmak üzere Etiopya’ya gittim. 5000 kârhanenin Adisababa’da bulunmasına şaşırmıştım. Fahişelik sanki gündelik olağan bir işe dönüşmüştü o zamanlar. Bir ABD Dolarına kiralanabiliyordu seks işçileri. Kimi lüks randevuevlerinde aynı Paris cafélerinde olduğu gibi ikramda kkAdisababa Etiopia 1964  3bulunuluyor ve daha lüks bir ortamda keyif yapılıyordu. Adisababa’nın bugün bile bu kaderinin değişmemiş olması üzücüdür, 150.000 fahişenin bulunduğu şehirde erkekler 45 yadınlar ortalama 49 yaşına akdar yaşıyorlarve ülke bir yandan tropikal hastalıklarla boğuşurken, bir yandan da AIDS ile savaşıyor.

 

16ıncı yüzyılda Osmanlıların yönetiminde olan Somali’yi ziyaret etmeyi çok istemiştim, çünkü ülkenin büyük çoğunluğunu Sünni Müslümanlar oluşturuyordu. Mısıerlılar sonra da İngilizler tarafından yönetilen ülkeninözgürlüğüne kavuşması1860 yılını bulmuştu. Ülke,  gayet iyi işleyen su sistemi ile okullaşmasını Osmanlılara borçluydu ve Türk kültüründen çok etkilenmişti. Çocuklar ağaca tırmanıp yükseklere ulaştıklarında  « Ben Türk’üm » diye bağırıyorlarmış. O zaman (1964)  görüştüğüm başbakan Abdülraşit Ali Şermarke bunları anlattıktan sonra bana « başka ne yaptınız bize biliyor musun ? » diye sormuş ve  « 1950 yılında Birleşmiş Milletlerde özgürlüğümüz oylanırken size red oyu verdiniz ve biz özgürlüğümüzü bir oyla kaybettik » demişti. Bu hiç de iç açıcı olmayan görüşmeden sonra Mogadişu sokaklarını dolaştım,heryere serpilmiş kârhaneler gözden kaçmıyordu. Çok güzel kadınları bir dolara kiralamak burada da olanaklıydı ve bunu görmüş olmak insanı hiç de mutlu etmiyordu.

kkAdisababa Etiopia 1964  4 kkAdisababa Etiopia 1964  

Gökşin Sipahioğlu öldüğünde tüm dünya basınında haber olmuştu, çünkü çok önemli bir gazeteci ve fotografçının yanı sıra, dünyanın gidişatına yön vermiş haber fotograflarını, dünya basınına yıllarca dağıtmış olan büyük bir ustayı kaybetmiştik. Dünyada, herşey gibi fotograf teknolojileri de değişmişti ve Gökşin çok sevdiği, filimlerden, karanlık odalardan, kâada basılmış görüntülerden bir türlü vazgeçememişti, haber olduğu kadar, haberin görüntüsü de onun tutkusuydu,  bu nedenle SİPA Press’i Bill Gates’e satmayı red etmişti, ama dayanamadı…

Bu sayımızda sizlere ulaştırdığımız Gökşin Sipahioğlu Nü kolleksiyonunu bize sağlayan, en yakın dostlarından Ferit Düzyol’a teşekkür ederim.

kkBangkok Tayland 08 1963 karhane

 

 

kkBeyrut Lübnan 1964 2 kkBeyrut Lübnan 1964 3 Türk dansöz kkBeyrut Lübnan 1964

 

 

kkNijerya Lagos 1964 Temmuz Karhane 2 kkNijerya Lagos 1964 Temmuz Karhane

 

 

Yorum bırakın

Filed under Fotograflar, HABERLER

Bir Cevap Yazın

