Margot LAZAR’ın Sergisindeydik

DSCN7151

 

Paris’te hemen hemen her yerde karşılaşabileceğiniz usta ressam Margot Lazar’a bundan bir yıl kadar önce kendisini anlatmasını istemiştim, aynen onun dediklerini aktarıyorum:

“1980 de memleketim Normandiya’dan ayrılıp eğitimimi sürdürmek üzere başkent Paris’e geldim.

Önce Sorbonne daha sonra Académie Julian ‘ a gittim. Croquis nus en tercih ettiğim dersti.

Vosges meydanında akşamları gözlem yapardım, o derece eskis çalışması için gereken yoğun konsantrasyon beni heyecanlandırırdı.

Daha sonra resme yöneldim. 6 arkadaşımı resmederek başladım ve bu eserlerimi 1983 yılında salon des illustrateurs de sergiledim.

Bir kişiyi onunla suçortaklığı yaparak paylaştığım özelinde sahneye koymak bu yıllarımı doldurdu/hareketlendirdi.

Ben modellerimi değil, modellerim beni seçer oldular, portrelerini veya yakınlarınınkini ısmarlayarak.

Onları evlerine giderek gözlemlerdim, çok da dinlerdim.

Yorumlamaktan özellikle kaçınarak onları hissetmeye, enerjilerini algılamaya ve duygularını kavramaya çalışır ve daha sonra atölyemde resmederdim.

Polaroid resimler çekerdim. Fotoğraf hemen görülebildiği için modelimle sohbet etme imkanı bulurdum.

Bu yöntem bana analis yapma imkanı ve tablonun aşamalarında temkinli ilerlememi ve daha hassas olmamı sağlardı.

Gerçek ve doğru olmam gerekiyordu. Örneğin bir dekoratör için kıyafetleri dekorları ve objeleri seçerdim. Bunlar benim kişiliği anlatmama katılıyorlardı.

1980 li yıllarda tuallerimi bir çok kez galerisinde sergilediğim Galerici Frank Robichez , resimlerimin güçlü ifadeler olduğunu söylerdi.

O dönemde portre yapmak seçimim şaşırtıcı olabilirdi. Portre bir kanun yıkıcı olabilrdi. Ama Raymond Perrot benim adımlarımı-girişim çok iyi anlamıştı ve bunu şöyle yazmıştı :

«Alman realistlerin gaddar kodlarından yola çıkarak Margot ile protreye geri dönüş/arayış, portre karakterini onu çevreleyen şeylerle ilişkilendirmek olarak gelişti.  Vücudun deforme edilmesi, renkli vurgulamalar bizi sabit olmayan bir konuma koyuyor, sanki elbisesiz bir hale bakıyormuşuz gibi, insanlığın çizgilerini algılamak için, onları sevmemizi sağlayan »

Eş zamanlı olarak çamaşırla kendi portrelerimi yapıyordum, kendi kendimle buluşmak ve kendimi kaybetmemek amacıyla. Prosedür aynıydı, pozun seçimi, çamaşırların seçimi, dekorun seçimi.

Neden iç çamaşırı ? Post 68 kuşağındanım, doğum kontrol hapı ve mini etek kuşağı. Sütyenimi yakma gereksinimi duymadım ama buna karşılık duygusallığa olan hakkımı teyid etme arzusu duydum.

Bu bir taahhüt gibi görülebilirdi. Otoportreler için objektifliği aramıyordum. Sanki bir başkasının beni özelimde gözlemlesine izin veriyordum. Elbette her şey bilinçliydi, ben aktristtim. Bu teşhircilik değildi, daha çok bir talep bir hakedişti, kadın olma hakkıydı, kendimi, artistik dünyada epeyce olduğu gibi maskülenliğe koşullamaydı.

Eyliü 2001 New York gökdelenleri olayı tüm dünyayı sarstığı gibi beni de sarstı. 1985 den beri yılda bir kaç kez Amerikaya gitme mutluluğunu elde ettim. Bu yüzden de kendimi olaya müdahil-sorumlu hissettim. Sanki bir kişisel bir erişim gibi hissettim. Fanatikler çok sayıda insan öldürmüşler, gökdelenleri yıkmışlar, barış ve endişesizliği hırpalamışlardı. Benim için bir öncesi ve sonrası oldu (2 dönemi ayıran)

Yoğun şekilde etkilenmiş olarak (terörize olmuş gibi), resmetmenin gerekliliği hakkında kendimi sorguladım önce. Sonra, yaratma ihtiyacının itelemesiyle anladım ki yaşamdan istifade etmenin ve keyif almanın zamanı gelmişti. Gerçek ve asil malzemeler kullanmayı istedim. Bu yüzden boş tuale resim yapmaya karar verdim. Başka şeylere ihtiyaç duydum. Paletimi değiştirdim. Parlak ve gerçek renkler kullanırken ara renkler ve tonlar istedim. Bu yeni tanımlamada kendimi ararken, belirsizlik anlarında her zaman yaptığım gibi otoportreler yapmaya karar verdim. Ve « şato hayatı » başlığı altında otoportreler serisi yaptım. Acaba yaptığımın keyiflerimi tehlikeye atmak olduğunu anlıyor muydum ? Her halukarda kadınların integrism ile tehlikede olduğunu farkettim.

Büyüklerim hakları ve ifade özgürlükleri için mücadele etmişken ve sanki herşey söylenmiş izlenimi edinmişken, kadını feministen daha çok dişi, seksilikten daha ziyade duygusal, peçelerini yıkarak resmetme isteği duydum. Doğal güzel olan ve kendinden emin olan kadını.

Kendini açan kadını, perdeleri yıkan ve ona bakılmasını kabul eden kadını, poz verirken doğal ama düşüncelerinde karmaşık/sofistike kadını, duygusallık hakkını alan kadını.

Bu kadından bahsetmek için oryantal halı ve yastıkla içinde çıplak ve sevilen kadını sahneye koydum. Bu kaduınlar natür mortlarla çerçevelendiler. Çaydanlıklar, perdeler, minderler, çiçekler. Böylece portre yaptığım zamanlardaki yöntemimi tekrar kullanmaya başladım. Bu objeler, bu dekor, bana spirituelliği, hayatın zevklerinin tadını her anlamda çıkarma gerekliliğini söylememi sağladılar.”

 

Bugün (05 Hazarian 2014) Mardot Lazar’ın yeni sergisini, çok sevdiği çiçeklerini, Place Vosges’daki Colette Lavreul galerisinde izledik…

DSCN7144

Margot Lazar (Sağda) açlışta İklil Sümer ile

DSCN7153 DSCN7145

Sergide sanatçıdan alışık olmadığımız birkaç resim de vardı, ama onlar da ilginç ve güzeldiler…

DSCN7148

Ben Margot’yu, içgiyim resimlerinden tanımış, ardında atölyesine gidip tüm diğer çalışmalarını görmüştüm. Onunla Paris’in her yerinde karşılaşırısınız dememin nedeni ise, örneğin Palette Cafésine girdiğinizde, duvarda asılı olan resmin sanatçısı odur… St Germain de başka mekanlarda da onun eserlerine rastlayabilirsiniz…

la Palette 01-02-Pas_tout_de_suite

 

Margot Lazar,bir dönem, oryantal kadınları, kendi çevreleri içinde ama özgürlüklerini gözeterek de resme aktarmıştır… Elbette çiçeklerinden vazgeçmeden ve çoklu tualler olarak…

DSC00718

 

Son sergisinde, yine ünlü bir ressam olan eşi ile birlikteydiler..

DSCN7150

 

DSCN7146

 

 

Yorum bırakın

Filed under Fotograflar, HABERLER, PARİS'TEN HABERLER, SANAT, SERGİLER, TANITIMLAR & DUYURULAR

Bir Cevap Yazın

